Objavljeno:
30. 05. 2018. 09:45

Ne postoji li zajednička osobina svojstvena djeci i fizičarima, matematičarima, filozofima? I to upravo onim znanstvenicima koji su postigli puno na svom području djelovanja. Je li ono nešto u njihovim očima ustvari uporna znatiželja i otpornost na predrasude okoline?

Priredila: s. Jelena Antolović

Zašto čovjek žuri da čim prije izgubi dragocjenu osobinu djeteta u sebi, koje neopterećeno gleda pojavnost oko sebe te donosi zaključke prema unutarnjem čistom nahođenju?

Stupanj znatiželje i neopterećenost reakcijama okoline teško preživljava do odrasle dobi kada smo ju tek u stanju zaštiti i kada shvaćamo koliko je vrijedna. Možda je zato sve rjeđa ta osobina i možda zato imamo tako velik broj ljudi lako povodljiv i nesiguran u ono što hoće, a što neće. Ako nismo sami naučili dolaziti do odgovora, lako prihvaćamo serviran odgovor, bez stava da sami trebamo, znamo i moramo dolaziti do istine.

Isus kaže ako ne postanete kao djeca, nećete moći ući u kraljevstvo nebesko. On nam daje nadu da odrasli čovjek ipak može vratiti izgubljenu bitnu nit sa Stvoriteljem.

Igrati se u pijesku, podizati kamen da vidimo što je ispod, kopati jamicu štapićem, skakati po vodi, uginuloj bubi prirediti pokop, hvatati punoglavce, praviti branu na rijeci, razotkrivati ponovno već ozlijeđena koljena... Nažalost, u današnje vrijeme često ne dopuštamo djeci ovo pa ni kada im njihove djetinje godine to ištu. Kakva će nam djeca biti ako ih od ovoga zaštitimo? Mlitave tjelesne građe i mlitava karaktera? Sport, rekreativni treninzi i druge organizirane aktivnosti za zdrav razvoj djeteta svakako će poslije dobro doći, pogotovo u gradskim sredinama, ali ne mogu biti zamjena ako ste djecu propustili izložiti prirodi te tako postavljanju dobrih temelja zdrave, znatiželjne, slobodne individue.

Prigodno je da uz blagdan Uskrsa predložim nekoliko ideja za istraživanje prirode i male pokuse za djecu. Želim potaknuti roditelje i druge odrasle koji odgajaju djecu važnosti ovakvih aktivnosti od ranoga djetinjstva za njihov cjelokupan zdravi razvoj.

  • Izradimo zbirku kamenja

Potrebno je: oštro oko, vodič za različito kamenje i minerale i povećala

– Potražite ga u vrtu, na stazi ili riječnoj obali. Upotrijebite povećalo kako biste kamen bolje proučili. Je li glatke ili zrnaste strukture, sadržava li kristale, je li slojevit, prekriven žilama ili pukotinama i sl.?

– Izradite pladanj za uzorke. U velikoj kartonskoj kutiji napravite pregrade ili oblikujte male kutije (npr. od polovine role toaletnoga papira koji ćete podijeliti i prilijepiti na dno kao pretince) kako biste razvrstali prikupljene uzorke.
 

  • Izučavajmo klijanje i rast biljaka – grah u staklenci

Potrebno je: staklenka, suhi grah, papirnate kuhinjske salvete

– Namočite grah preko noći. Ispunite staklenku zarolanom papirnatom salvetom koju ćete zatim namočiti vodom. Stavite grah u čašu, do stakla da ga vidite. Pripazite da salveta ostane stalno vlažna dok kroz naredne dane pratite klijanje i rast graha u staklenci. Kada grah proklija, izvadite zrno, pažljivo ogulite kožu i promotrite gdje počinje rast.

  • Život u kišnici

– Ispunite staklenku kišnicom. Za nekoliko dana će poprimiti zelenu boju, a to znači da su se mikroskopski organizmi počeli razvijati u njoj. Malo promotrite možda ugledate larve kukaca kako plivaju!

  • Napravite padobran

1. način

 Potrebno: komad tkanine izrezan u krug, npr. promjera 30 cm, papirnata čaša, igla i konac.

Spojite tkaninu s čašom s četiri konopčića, ušivajući iglom i koncem te načnite padobran. Provjerite kako padobran pada s utegom (plutanim čepom, komadom gline i sl.) i bez njega.

2. način

Potrebno: manji balon, raznobojne papirnate salvete, tanka žica, ljuska od polovine oraha, ljepilo, brašno i voda.

Papirnatu salvetu položiti na napuhani balon. Tako obloženi balon uroniti u otopinu brašna i vode. Kada se salveta osuši, preko staviti suhu salvetu i ponoviti postupak nekoliko puta. Kada se sve dobro osuši, te dobijete kruti čvrsti klobuk, probušiti balon i od dobivenoga oblika izrezati padobran i spojiti žicom na četiri kraja za ljusku od oraha.

3. način: padobran sa svijećom

Potrebno: aluminijska folija, komad užeta (konca ili pletiva), selotejp, plastelin, igla, svijeća i prozirna plastična čaša. Zavežite konac na četiri kraja komada folije i tada učvrstite ljepilom. Slobodne krajeve zalijepite za vrh plastične čašice. U čašicu stavite svijeću i učvrstite je plastelinom. Upalite svijeću i pustite balon s visine (to neka svakako radi odrasla osoba). Kako se bude uzdizao zrak ugrijan svijećom, uzdizat će se i balon.

  • Vulkanska erupcija – mali pokus kemijskih reakcija

Potrebno: plastična bočica, veliki pleh (tepsija), voda, vrč za mjerenje, boja za hranu, deterdžent za posuđe, pijesak, lijevak, soda bikarbona i ocat. Najprije vrčem izmjerite koliko vode stane u bočicu. Zatim praznu bočicu stavite na pleh te oko nje nagomilajte pijesak načinivši oblik vulkanskoga brijega, ostavljajući slobodan otvor boce. Dvije trećine vrča za mjerenje ispunite vodom. Dodajte u vodu dvije žlice sode bikarbone te promiješajte. Dodajte žlicu boje za hranu i žlicu deterdženta za posuđe. Pomiješajte i pomoću lijevka ulijevajte u sakrivenu bocu u pijesku. Zatim dodajte 100 ml octa u vrč te ulijevajte u bocu i odmaknite se i čekajte erupciju. Najbolje je model vulkana izrađivati na otvorenom!

Neke od ovih aktivnosti mogu se raditi s djecom već od druge godine života, a spremnost za određene aktivnosti ćete primijetiti sami.

Zašto su važne i što dijete uči i razvija kroz ovakve i slične aktivnosti:

  • Promatra, obraća pozornost na detalje
  • Postavlja pitanja i otkriva odgovore
  • Razvija mnoge matematičke vještine i osnove znanosti
  • Sustavno radi prema nekom cilju
  • Planira i provodi zadatke po točno utvrđenom redoslijedu
  • Uči se strpljenju
  • Razvija osjećaj samopouzdanja, ponosa i užitka

Naučite i pjevajte zajedno ovu lijepu pjesmu

SJEME

Bog je stavio malo sjeme 
u zemlju moga vrta. 
Bog je stavio malo sjeme 
na početak moga puta.

Čim opazih malo sjeme, 
uzeh ga u ruke svoje
i htjedoh vidjet' mu nutrinu, 
htjedoh vidjet' malo sjeme.

Bog je stavio malo sjeme 
u zemlju moga vrta. 
Bog je stavio malo sjeme 
u dubinu moga srca.

Htio bih da raste sjeme, 
htio bih da rodi plod. 
Ali vrijeme njegova cvata, 
njega poznaje samo Bog.

Izvor:
Svjetlo riječi