Kolumnist: Viktorija Banić - Kaos kao fraktal
Objavljeno: 28. 05. 2021. 08:45
Cijela ova priča ozbiljnija je nego što se u početku čini. Već postoji i influencer marketing – vrsta marketinga u kojem se fokus stavlja na ljude koji imaju utjecaja na određenom tržištu, umjesto fokusiranja na ciljno tržište kao cjelinu, a globalna vrijednost takvoga marketinga prije tri godine iznosila je preko milijardu američkih dolara!

Dnevni događaji se toliko brzo smjenjuju da im krajnji ishod potpuno izgubimo iz vida. Ne stignemo! Razbijanje lubenica ispred Sabora (jedini rezultat veći angažman Gradske čistoće zbog nastaloga nereda), Festival slobode antivaksera (nimalo slobodarski spriječio prolazak vozila hitne pomoći prilikom intervencije), konačno donošenje Zakona o obnovi Grada Zagreba i ostalih u potresu stradalih područja (prije će djeca iz pogođenih obitelji smještenih u studentskom domu stasati za fakultet, nego što će ovim tempom i započeti obnova, a potrebna sredstva posebna su priča), nenamjensko trošenje dodijeljenoga novca iz EU fondova (i dalje nemamo uspostavljen sustav neovisne kontrole trošenja, a kako Europa nije čula za izraz tko je jamio, jamio, netko će to jednom morati i vratiti), najava skraćivanja izolacije za zaražene s blagim simptomima, ali ne i samoizolacije njihovih kontakata (zaražene puštati ranije, a potencijalno zaražene, od kojih samo 3 % i razvije simptome, ostavljati i dalje, u državi skupljoj, dvotjednoj samoizolaciji?!), zapošljavanje u javnoj ustanovi vlastite kćeri i to bez radnoga iskustva (ali je pokušala svašta raditi, a i nije više kći kad se uda, kaže!), škola, koja je od one za život postala od danas do sutra (prebaci odluku na svakoga ravnatelja), pa Janaf... Srećom, pojave se povremeno i priče koje izlaze iz, već klasičnih, korona-pronevjera-kriza okvira:

Dvadesetogodišnja influencerica Doris Stanković zatražila je u restoranu u Poreču besplatnu večeru u zamjenu za označavanje restorana na društvenim mrežama. Iz restorana je upućena salva pogrda – ne vide u tome svoj interes. Naprotiv, ako joj je stalo do priče, neka dođe jesti u restoran, lijepo plati, a oni će te novce darovati u humanitarnu svrhu po njezinu izboru! I otkud joj uopće ideja da bi oni s njom surađivali na takav način, pa nije ona Madonna! Ova se požalila svojim pratiteljima i priča je stigla u medije... Tko je ta mala? Što ona sebi umišlja? Kruha bez motike! Neka su joj baš..., komentirali su isti oni koji marljivo prate što je mudro savjetovala Ella Dvornik ili što na putovanju jede ili ne jede Sonja Kovač?! A Doris baš briga, broj klikova raste.

Engleski izraz influencer označava općenito osobu ili skupinu osoba koja ima kakav utjecaj. Ta se riječ upotrebljava i u vezi s društvenim mrežama i popularnošću koju osoba ili skupina na njima ima. Influenceri su u tome kontekstu često novinari, poznate osobe te stručnjaci u pojedinim područjima, tj. osobe koje na društvenim mrežama imaju mnogo sljedbenika, njihov izvor prihoda je reklamiranje pojedinih proizvoda, osoba, mjesta i slično.

Hrvatski influenceri uglavnom imaju između 20 i 30 godina, prema spolu 2 : 1 u korist žena, a najčešće kategorije su životni stil, moda, putovanje, ljepota i blogeri. Konkurencija im je manja, pa će se lakše probiti od onih u svijetu, ali zato svjetski influenceri, koji komuniciraju na engleskom jeziku, mogu doprijeti do većega broja ljudi.

Cijela ova priča ozbiljnija je nego što se u početku čini. Već postoji i influencer marketing – vrsta marketinga u kojem se fokus stavlja na ljude koji imaju utjecaja na određenom tržištu, umjesto fokusiranja na ciljno tržište kao cjelinu, a globalna vrijednost takvoga marketinga prije tri godine iznosila je preko milijardu američkih dolara!

Zbog čega su se uopće pojavili? Ranije je za prodaju proizvoda bila dovoljna dobra reklama. Sada više ne. Zasićeni smo ponudom, a brojne klasične reklame nas živciraju... Sjetite se poznatih i nepoznatih ljudi koji nisu mogli pojesti kolač ili popiti kavu, kupiti nešto, a da to ne slikaju i ne napišu gdje su bili... Smijali smo im se. Upravo među njima s vremenom su se izdvojili oni koji nam se više sviđaju, koje pratimo, s kojima možemo porukama kontaktirati. Postanu nam internetski poznanici. I to nam godi... Kad netko takav, popularan a naš, podijeli s nama svoje iskreno iskustvo, kaže da je neki šampon ili mobitel, dječja hrana ili restoran sjajan, objavi svoje uređene slike, video hvalospjeve, lakše posegnemo za tim proizvodom ili uslugom. Proizvođači i trgovci to su brzo shvatili. A posebno je podložna populacija mladih, nesigurnih ljudi kojima influenceri, ne samo prodaju postojeće nego i stvaraju trend, modu, način. Nije to slučajno. Iza influencera se nalazi cijeli pogon – asistenti, stilisti, menadžeri, sklopljeni ugovori... U igri su veliki, veliki novci i obducirana psihologija potrošača. Tako da je ona naša nesuđena gošća restorana s početka priče samo zagrizla za nju preveliki zalogaj. Mala bara, puno krokodila...

Novac je ključan u ovoj priči. Kad ga već spominjemo, bilo bi lijepo da čak i ovi naši, globalno gledano, sitni influenceri, od kojih neki za paket svojih usluga (određen broj objava na blogu i društvenoj mreži o nekom proizvodu, mjestu...) traže i po šezdesetak tisuća kuna, plate i porez, doprinose, da se i njihova djelatnost pravno regulira, uvede red. A što se tiče primjedbe da se influenceri vrlo rijetko mogu pohvaliti ni prosječnim znanjem, a kamoli stručnošću na određenom području? Nitko nas ne tjera da njihove objave pratimo, klikamo i zanemarimo svoj život izvan interneta! Ponuda i potražnja!

Baš ta brza zarada i život iznad vlastitih mogućnosti temelj su i sljedeće priče koja je, otprilike u isto vrijeme, zagolicala naše glave i jezike.

25-ogodišnja Zagrepčanka tražila donacije na platformi GoGetFunding kako bi prikupila 80 000 EUR za kupnju stana u Zagrebu jer, kaže, ne želi 30 godina imati kredit za vratom! Misli da to baš i nije teško skupiti – po dva eura, to je samo 40 000 ljudi. Kao da je itko lud od sreće što ima doživotni kredit za vratom?! Ipak, kad se uzmu u obzir influenceri i njihov početak, možda je i ovo samo neki novi način zarađivanja? Zasad baš i nije uspjela, ali netko je negdje na ovaj način uspio doći do cilja. Je li sve ovo samo trend u doba zasićenosti informacijama ili se život zbilja toliko brzo i toliko značajno, trajno promijenio, pokazat će vrijeme.

Na koncu, svjesno ili nesvjesno, svatko je od nas pomalo influencer. Svaki put kad se pohvalimo objavom kako smo negdje bili, nešto posjetili, kušali, svojom fotografijom i informacijom reklamiramo, preporučujemo, svojim prijateljima, poznanicima. Za nagradu smo umjesto novaca dobili „klik” i osjećamo se bolje, prepoznato. Voljeno. Zar ne?

Uvijek će netko ili nešto utjecati na nas, svjesno ili nesvjesno, samo će se tržište i način korištenja tim utjecajem mijenjati. Ljudi smo i funkcioniramo na taj način. I to nije nužno loše. Moramo samo sačuvati zdravu sposobnost odabira. Pa i mi dok pišemo za Svjetlo riječi o različitim temama i na različit način, s raznih gledišta, potičemo vas na promišljanje, o vjeri, društvu, kulturi. Naše se uredništvo trudi da vjerno predstavimo ono što je ideja, srce postojanja ovoga lista i da upravo takvi budemo ili postanemo vaš izbor, zar ne?

Za kraj priče o različitim oblicima promicanja ideje i njezinu utjecaju na naš život, drukčiji, nedavno objavljen, sjajan oglas: „Prodajem povoljno probleme: dužan dvije rate kredita 400 € (10 €); susjed nabija muziku do 3 ujutro (20 €); punica 'oće dolaziti svaki dan (2 €); rođak posudija 100 € i poša' u Njemačku, ne javlja se (5 €); žena hrče (10 €); žena hrče i pije (6 €); jedno dite neće da uči (5 €); oba diteta neće da uče (3 €); ulija benzin u dizela / crveni golf kraj pumpe (1 €); za više problema popust, za kontakt tražite Žarka u općini.”

Eto, tko ne bi potražio Žarka? Daje i popust? Žarkoooo!

Izvor:
Svjetlo riječi