Početna stranica » Kultura otkazivanja

Kultura otkazivanja

1,5K pregleda

Papa je kulturu otkazivanja nazvao opasnošću jer smo svi u riziku ukidanja identiteta. „Pod krinkom obrane različitosti”, rekao je Franjo, oblikuje se svojevrsno „promišljanje na jednom kolosijeku” koje je onda prinuđeno negirati povijest ili, što je još gore, revidirati je u skladu s kategorijama današnjega vremena

Papa Franjo upozorio je nedavno na kulturu otkazivanja – pojavu kada određeni načini razmišljanja, ili ljudi koji ih zastupaju, budu isključeni iz javnoga prostora. Papa je osudio svako jednostrano razmišljanje te pokušaje poricanja ili revizije povijesti u skladu s nekim današnjim standardima. Te je primjedbe iznio u obraćanju diplomatima napomenuvši da je došlo do krize povjerenja u multilateralnu diplomaciju, za koju je rekao da je dovela do „agenda koje sve više diktiraju način razmišljanja što odbacuje prirodne temelje čovječanstva i kulturne korijene koji čine identitet mnogih naroda”.

Korisna laž

Papa nije navodio konkretne primjere, ali poznato je da je državni tajnik Svete Stolice, kardinal Pietro Parolin, prošloga prosinca izrazio zabrinutost zbog nacrta komunikacijskoga priručnika Europske unije u kojem se sugerira da se izraz Božić ne koristi. U Sjedinjenim Državama došlo je do sukoba oko uklanjanja ili dekapitacije kipova povijesnih osoba kao što su Kristofor Kolumbo i sv. Junipero Serra, španjolski franjevac koji je u 18. stoljeću utemeljio niz katoličkih misija; osim što se u SAD-u uklanjaju kipovi, traži se i promjena imena niza institucija poput škola i bolnica nazvanih po nekim povijesnim osobama zbog tvrdnji da su imale ulogu u uništavanju domorodne američke kulture.

No kultura otkazivanja ne zahvaća samo kršćansku ili katoličku tradiciju – prošle se godine na njezinu udaru našla engleska filozofkinja koja nastupa s posve feminističkih stajališta. Prošle je godine Kathleen Stock objavila knjigu naslovljenu Materijalne djevojke: Zašto je stvarnost važna za feminizam, u kojoj je ponudila kritičku raspravu o teoriji rodnoga identiteta. Njezina je teza, prema recenzentici Christini Patterson, da postoji „novo pravovjerje, u kojoj spol ustupa mjesto osjećajima, a osjećaj nadmašuje činjenice”. U knjizi Stock podupire zakone o zaštiti trans osoba, ali se protivi, kako izvješćuju mediji, „institucionalizaciji ideje da je važan samo rodni identitet – da vam način na koji se identificirate automatski daje sva prava tog spola”. Stock opisuje zakon koji trans osobama daje pravo na promjenu spola kao pravnu fikciju, svojevrsnu „korisnu laž”.

Nismo za raspravu

Stock se, i to kao feministica, protivila reformama britanskoga Zakona o priznavanju spola kako bi se transrodnim osobama omogućilo da se jednostavno identificiraju u onom spolu u koji to žele. Rekla je da su mnoge trans žene „još uvijek muškarci s muškim spolnim organima i mnoge od njih žene seksualno privlače žene, zbog čega ne bi trebale biti bez ograničenja na mjestima gdje se žene skidaju ili spavaju”. Važno je uočiti da se Scott nije suprotstavljala trans pravima: „Rado i glasno zastupam prava trans osoba da žive svoje živote bez straha, nasilja, uznemiravanja ili bilo kakve diskriminacije”; no nije željela zbog toga odustati od prava žena: „Mislim da je rasprava o ženskim pravima kompatibilna s obranom trans prava.”

U listopadu 2021. grupa LGBT+ studenata Sveučilišta u Sussexu započela je kampanju da se Stock otpusti jer predaje „zabludjelu verziju radikalnog feminizma koja isključuje i ugrožava trans osobe”. Grupa Anti Terf Sussex poručila je da je Stock opasna za transrodne osobe: „Nismo za raspravu. Ne možemo zaključiti da ne postojimo.” U izjavi na Instagramu stoji da je riječ o „anonimnoj, nepovezanoj grupi queer, trans i nebinarnih studenata koji neće dopustiti da našu zajednicu kleveće i nanosi štetu netko čija plaća dolazi iz naših džepova”. Policija je savjetovala da se poduzmu mjere za sigurnost profesorice – da se postave nadgledne kamere na sveučilištu i angažiraju tjelohranitelje. Kathleen Stock odgovorila je na to sljedeće: „Sveučilišta nisu mjesta na kojima bi studenti trebali samo očekivati da će čuti odjek vlastitih misli. Na argumente bi trebalo odgovarati argumentima, na dokaze dokazima, a ne zastrašivanjem ili agresijom.” Mjesecima se žalila Sveučilištu u Sussexu, ali nije dobila zaštitu ni sebe ni svoje akademske slobode.

Protivno sveučilišnom životu

Pomoćnica britanske ministrice za žene i ravnopravnost Kemi Badenoch, odvjetnica Allison Bailey i spisateljica Julie Bindelstale stale su u obranu Kathleen Stock, kao i prorektor njezina sveučilišta Adam Tickell koji je osudio studentsku kampanju kao prijetnju akademskoj slobodi. Više od dvije stotine sveučilišnih predavača filozofije iz Ujedinjenoga Kraljevstva potpisalo je otvoreno pismo u znak podrške Kathleen Stock i za njezinu slobodu da se uključi u „otvorenu i znanstvenu raspravu bez straha od uznemiravanja”. Londonski list Times izvijestio je da je šefica Komisije za jednakost i ljudska prava, barunica Falkner od Margravinea, „nazvala napade na profesoricu Kathleen Stock sramotnim i rekla da je potrebna stroža regulativa kako bi se ljudi zaštitili od zlostavljanja. Prava trans osoba naravno moraju biti zaštićena, ali pokušaj da se ušutka akademska sloboda izražavanja je protivan sveučilišnom životu”. Ministrica za žene i ravnopravnost Liz Truss dala je toj izjavi svoju „punu podršku”. Povjesničarka s Oxforda Selina kritizirala je Uniju sveučilišta i koledža zbog njihove šutnje, a javnosti su se obraćale čak i trans osobe zgrožene što se trans prava koriste za opravdanje neprincipijelne kampanje uznemiravanja i zlostavljanja.

Međutim, sindikat visokoga obrazovanja iz Sussexa snažno je kritizirao prorektora Tickella zbog njegove izjave rekavši da Tickell nije podržao dostojanstvo i poštovanje trans studenata i osoblja. Sindikat je rekao da je solidaran sa studentima i njihovim pravom na prosvjed te da „pozivaju upravu da zauzme jasan i čvrst stav protiv transfobije u Sussexu”, pozvavši i na istragu „institucionalne transfobije” na Sveučilištu u Sussexu.

Negiranje povijesti

Kathleen Stock promptno je dala ostavku na svoj profesorski položaj; u intervjuu za radio ponovno je negirala da je transfobična i objasnila da je ostavka uslijedila nakon napada kolega koji se protive njezinim stavovima i koji odobravaju ekstremnu reakciju svojih studenata: „Umjesto da se upuste u raspravu sa mnom koristeći razum i dokaze – tradicionalne sveučilišne metode – svojim studentima na predavanjima govore da nanosim štetu trans studentima.”

Papa je kulturu otkazivanja nazvao opasnošću jer smo svi u riziku ukidanja identiteta. „Pod krinkom obrane različitosti”, rekao je Franjo, oblikuje se svojevrsno „promišljanje na jednom kolosijeku” koje je onda prinuđeno negirati povijest ili, što je još gore, revidirati je u skladu s kategorijama današnjega vremena.