Objavljeno:
17. 09. 2022. 09:00
Ruža od papira
Anamarija Ćuro

Vjerujem kako su svi roditelji bar jednom pronašli dječju šaru na zidu ili nekom drugom mjestu koje nije najpoželjnija podloga za šaranje. Potreba za likovnim izražavanjem očituje se od najranije dobi. Iako nisu pravilni i prepoznatljivi oblici, jednostavne šare imaju važnu ulogu u cjelokupnom razvoju djeteta. Pokret koji dijete izvodi prilikom crtanja, ili u ranijoj dobi kod povlačenja linija, ima senzomotorno i kinestetičko djelovanje. Pod senzomotornim djelovanjem podrazumijevamo razvijanje osjetila i motorike djeteta, a pod kinestetičkim razvijanje svijesti o položaju tijela u prostoru. Sva djeca prolaze fazu šaranja u kojoj je najočitiji razvoj motorike. U ovoj fazi se vidi kako se šare na papiru razvijaju od slučajnih pokreta do kontrolirajućih pokreta i mogućnosti podizanja pisaljke od papira. Upravo razvoj kontroliranih pokreta ruku omogućava učenje pisanja i crtanja jasnijih oblika.

U kreativnim aktivnostima očituje se i perceptivni razvoj. Vizualna percepcija najnaglašenija je u umjetničkom stvaralaštvu prema razvoju osjećaja bojom, oblikom i prostorom. Kada je riječ o taktilnoj percepciji, razvoj osjetljivosti odvija se modeliranjem glinom i različitim teksturama i površinama umjetničkih oblika. Dijete se može uključiti u kreativnu aktivnost uz pomoć različitih elemenata umjetnosti. To mogu biti glazba, boja, linija i dr. Pomoću njih dijete razvija svoje ideje.

Dječji radovi nisu samo proizvod kognitivnih i perceptivnih čimbenika već su istovremeno izraz njihovih emocija. Mlađa djeca prilikom iskazivanja svojih emocija često koriste doslovne značajke poput suza za tugu, dok starija djeca svoju emocionalnost izražavaju više apstraktno. Količina detalja na crtežu simbolizira svijest o okruženju. Često mislimo kako djeca nisu svjesna svijeta oko sebe, međutim oni prepoznaju neposredno okruženje koje vežu uz svoje emocije. Sukladno rastu djeteta i mijenjanju njegova neposrednoga okruženja, mijenja se njegov stav i emocija naspram onoga čime je okružen. Na ovo svakako utječu i najranija iskustva koja na crtežima počinju poprimati različite boje, oblike, svjetlinu ili tamu. Primjerice, sunce obično odražava sreću i reflektira djetetovu unutrašnjost. Veličina neke figure koju je dijete nacrtalo govori o njezinoj važnosti, npr. djeca roditelje obično crtaju velike i sebe između njih. Također dio nacrtane figure može biti istaknut poput velikih usta koja se smiješe ili ruku koja pružaju zagrljaj.

Odražavanje emocija očituje se i u različitim linijama, tako npr. blage linije i obrisi znak su staloženosti, blago valovita crta ulijeva osjećaj blagosti i nježnosti, dok izlomljena crta odražava osjećaj grubosti i energije. Kada je riječ o bojama, manja djeca obično nasumično biraju boje koje su im zanimljive ili dostupne dok starija djeca češće biraju boje kojima će izraziti svoju emocionalnost.

Važno je poticati izražavanje kreativnosti svim vrstama likovnoga stvaralaštva. Percepcija, kognitivni, emocionalni i psihosocijalni razvoj uključeni su u proces likovnoga izražavanja. U vremenu kada su djeca sve češće na mobitelima i drugim uređajima, važno je izvlačiti ih iz pasivnoga svijeta u aktivni razvoj. Sva moderna tehnologija, ukoliko je se koristi previše, može dovesti do raznih posljedica. Djeca postaju povučenija, pasivnija, obične dječje igre koje ujedno koriste i za cjelokupni razvoj djeteta postaju im dosadne jer nema dovoljno „akcije” na koju su navikli zbog raznih igrica na uređajima.

Ideje za rad s djecom

„Moj dom”

Neka dijete odabere svoju najdražu igračku i donese ju za stol gdje će crtati. Kada se smjesti, upitajte zašto je odabralo upravo tu igračku, zatim nastavite pričati o tome što im je još najdraže u njihovu domu i zašto. Nakon ovoga razgovora neka dijete nacrta svoju kuću, svoj dom na bilo koji način.

Cilj ove aktivnosti je da dijete poveže kuću, obitelj i uspomene te ih pretvori u jedan crtež.

„Moj prijatelj”

Pred dijete stavite bojice, olovke i papir i zamolite ih da nacrtaju sebe i svojega prijatelja u igri.

„Ruža od papira”

  1. Papirnatu maramicu prerežite na pola po dužini.
  2. Polovice stavite jednu na drugu te ih zajedno zamotajte u harmoniku, zalijepite trakom po sredini te raširite oba kraja lepeze.
  3. Sloj po sloj maramice odvajajte prema sredini lepeze.

Vaša ruža je gotova. Ukoliko ju želite još nečim ukrasiti, dozvolite mašti da vas vodi.

Izvor:
Svjetlo riječi